Privire de ansamblu asupra proiectelor prezentate în cadrul orelor de dirigenție
În anul şcolar 2010-2011, elevii clasei a 11-a « F », coordonaţi de domnul profesor Talabă Dan au prezentat în cadrul orelor de dirigenţie diverse proiecte ce vizau mai multe teme şi lucrul în echipe de câte doi copii, spre o mai bună integrare a elevului în societate şi în mediul şcolar.
Premiza acestui fapt a fost tocmai ideea de nou, de implicare a elevilor în experimentarea unor noi situaţii. Resorturile au fost nelimitate, pentru că elevii au avut la îndemână mai multe surse ce îi ajuta în realizarea proiectelor.
Temele au fost variate, specifice adolescenţei, precum : prietenie, colegialitate, evoluţia lor ca şi colectiv, « Conflictul dintre generaţii », Abandon şcolar, Bunele maniere, « Pietonule fii cu ochii în patru » , Boli cu transmitere sexuală, Statistici globale, Etica în cazul incendiilor, cutremurelor, inundaţiilor etc. Ceea ce a fost interesant este faptul că elevii s-au implicat foarte mult, atribuind un sens şi punându-şi amprenta asupra a ceea ce au realizat. Mai mult de atât, s-au ţinut dezbateri privind temele respective, încât nimeni nu a rămas cu vreo incertitudine. S-a purtat un dialog între elevi şi diriginte, lucru ce a permis mai ales afirmarea unora dintre cei care nu aveau curaj să îşi impună punctul de vedere. Surprizele au fost pe măsura aşteptărilor, deoarece pentru mulţi au fost spulberate unele convingeri limitatoare şi astfel s-a ieşit din tipare. Spontaneitate, implicare, perseverenţă au fost cuvinte cheie ale proiectului în ansamblu. Cum niciun standard nu poate cuprinde diversitatea naturii umane, nici pe elevi nu i-a împiedicat nimic să îşi pună imaginaţia la treabă.
Pe lângă stimularea imaginaţiei, implicare, cooperare, elevii şi-au dezvoltat şi abilitatea de a manevra programe pe calculator, precum Microsoft Power Point sau Movie Maker, lucru care s-ar putea traduce prin « dublă muncă, dublă recompensă ». Pe masură ce au fost valorificate aceste proiecte, atitudinea elevilor ca şi colectiv a fost remarcată ca mai bună, deoarece aceştia şi-au dat seama de mai multe lucruri, cum ar fi ce înseamnă să sporesti o oportunitate . Au realizat ce înseamnă să creşti, să îţi asumi responsabilitatea şi mai ales să ştii să te faci respectat, respectându-i în primul rând pe ceilalţi. S-a construit un cerc în care să dobândeşti o virtute era un atribut esenţial şi cooperarea a luat avânt, cel puţin pe moment, în faţa competiţiei- veşnic generatoare de invidie .
Ceea ce a urmărit domnul diriginte a fost, în primul rând, dezvoltarea inteligenţei emoţionale a copiiilor, precum şi îmbunataţirea relaţiilor dintre ei. Referitor la acest fapt, o temă dintre cele prezentate a fost foarte bine aleasă, anume « Conflictul dintre generaţii », prezentare ce s-a desfăşurat pe parcursul a două ore, şi care a acoperit esenţialul proiectului.
Concluzia acestei manifestari ar fi următoarea : se pot lua măsuri pentru a depăşi banalul orelor de dirigenţie, la care elevii asistă atât de plictisiţi, prin stimularea lor şi prin prezentarea ideii de nou. Acest exemplu ar trebui urmat de toate clasele, având în vedere că nu implică decât beneficii.
Bărbulescu Silvia-Andreea
Clasa a 12-a “F”
Publicat in: : Dirigentie, Materiale
Comentarii recente